چشم انداز آگاهانه به آینده نزدیک

سرما و صف طولانی مانع از آن نشد تا علاقمندان از نمایشگاه عجایب تکنولوژی و علم در فستیوال مسکو « گیک پیک نیک -2014» دیدن کنند. این بزرگترین همایش «تازه های آی. تی» در اروپاست که تازه دیروز در آنسوی مرز واقعیت قرار داشت. این همایش برای دوستداران فناوری و « گجت» های « گیک پیک نیک» به همان اندازه المپیک برای ورزشکاران، رویداد مهمی بشمار می آید.

درست از همان آستانه در می توان در دنیای فانتزی و توهمات مربوط به آینده غرق شد. ترانسفورمر های عظیم الجثه به بازدیدکنندگان خوشامد گفتند که یادآور « ترمیناتور» و یا پرسوناژ زنده شده از « مورتال کومبات» بودند. در سالنی به مساحت 15 هزار متر مربع در یکی از غرفه های مرکز نمایشگاهی سراسری روسیه در مسکو هر نوع روبوتی ، پرینتر های سه بعدی و اسکنر، پروتز های مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین به نمایش گذاشته شده بود. «اکزواسکلت» مورد توجه خاص بازدیدکنندگان قرار گرفت که امکان بلند کردن بارهای بزرگ را برای اوپراتور - انسان فراهم می کند. این پروژه روسیه بر اساس یکی از طرح های انستیتوی علمی – تحقیقاتی مکانیک دانشگاه دولتی مسکو ساخته شده است.

ماریا کومارووا مدیر کمپانی « Еxoаtlet » در مصاحبه با صدای روسیه گفت:

-  این سازه امکان توزیع وزن را بشکلی ممکن می سازد که اوپراتور مجبور نیست تمام آن را خودش حمل کند. به جای او تمام فشار بر دوش « اکسواتلت» است. وابسته به وظیفه محوله می توان اجزائی به آن اضافه کرد و به عنوان وسیله حمل زخمی ها و یا سپری برای دفاع از سرباز در زمان عملیات جنگی و یا احاطه جایی استفاده کرد. برای بیماران « اکسواتلت» نوع « آ» در نظر گرفته شده است که در مرحله طراحی است. با کمک آن می توان حرکت را به بیماران فلج از کمر به پایین بازگرداند و با کمک تکرار زیاد حرکات که از خصوصیات بدن انسان است باعث حرکت پاها شد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان نمایشگاه « گیک پیک نیک -2014» به نام « Webot - وی بوت» می تواند کمک با ارزشی برای انسان باشد. این باصطلاح روبوت « حضور تلویزیونی» است که به انسان کمک می کند بدون خروج از خانه، در مغازه خرید کند، به موزه برود و یا در جلسه ای شرکت داشته باشد. مهم وجود کامپیوتر و اینترنت در آنجاست.

رومان ژوکوف مدیر کل کمپانی روسی « ویکرون» در اینباره گفت:  ما این روبوت را برای استفاده در اماکن عمومی طراحی کردیم. این سرویس دهی حضور از راه دور در موزه، نمایشگاه، اداره و مهمانی و فروشگاه است. این روبوت را می توان از طریق اینترنت هدایت کرد و از « بروزر گوگل کروم» استفاده کرد. همچنین می توان از برنامه هایی استفاده کرد که با کمک آنها روبوت می تواند حرکت کند و همه چیز را بصورت فیلم ویدئویی ضبط کند و با مردم حرف بزند. یعنی این تبادل اطلاعات دوطرفه است: هم شما را می بینند و صدایتان را می شنوند و هم شما همصحبت خود را می بینید و صدایش را می شنوید و به این شکل می توانید « گردشی» در سراسر جهان داشته باشید.

اگر اصلا نمی خواهید روی دکمه های کی برد فشار بدهید و یا به دلیلی انجام این کار ممکن نیست در این نمایشگاه چاره این مسأله یافت شده است. «گجت های عصبی» ارتباط انسان و ماشین در سطح فیزیولوژیکی را ممکن می سازد. می توان فقط با فکر کردن، دستور را به کامپیوتر منتقل کرد. دستگاه های پیرامون شما، از تلفن گرفته تا اتومبیل قادرند خواست شما و هر گونه دستوری را اجرا کنند.

علاقمندان توانستند هم دستگاه های آماده را ببینند و هم ساده ترین آنها را خودشان بسازند. بازدیدکنندگان نوجوان نمایشگاه از این بخش نمایشگاه خوششان آمد. بچه ها روی پلاستیک معمولی شفاف با کمک اجزاء چندی توانستند با دستان خود پلاتفرم اتوماتیک و یا هواپیمای بدون سرنشین را بسازند. با کمک اثر انگشت و برنامه خاصی می شد اطلاعات در باره وضع سلامتی خود را دریافت کرد. چنین تکنولوژی در نوسیبیرسک طراحی شده است. البته در این نمایشگاه همه جور بازی کامپیوتری و شبیه ساز های خودرو و الکتروموبیل های بسیار کوچک که آینده به آنها تعلق دارد وجود داشت. خلاصه اینکه در « گیک پیک نیک – 2014» می شد فضای علم و فناوری زنده را حس کرد و آنچه را که تا دیروز فقط در فیلم های خیالی و غیر واقعی نشان داده شدند، امروز بشکل واقعی دید. سازماندهندگان فستیوال معتقدند که این فقط نمایشگاه نیست، این « چشم انداز آگاهانه به آینده نزدیک» است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 20:39 | نویسنده : C A R B O N |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ستاره مادرید